joi, 13 iunie 2013

Cititorii ne intreaba



Am primit pe mail un mesaj si, in loc sa raspund personal, am decis ca e mai util sa scriu un mic articol pe blog:

am si eu o intrebare: intr-un amestec de uleiuri ce conservant se poate
pune si cam in ce procent? aveam un ulei de struguri care a rancezit...
 
Draga A. , conservarea uleiurilor se face tinandu-le in loc intunecat, racoros (frigiderul e o buna optiune), in recipient opac sau inchis la culoare. Daca este un ulei cosmetic, se poate adauga 1% vitamina E.
 
Totusi, "a conserva" nu este un termen optim pentru uleiuri. Majoritatea in timp vor rancezi, se vor oxida, capata un miros specific, nu ai cum sa il ratezi. Mai potrivit este sa spunem ca le protejam impotriva oxidarii (pe care, de fapt, o intarziem).
 
In cazul tau, vorbim de un ulei de samburi de struguri. Este un ulei foarte sensibil la oxidare, asa ca, si in conditiile in care il pastrezi la rece, se ca oxida mai repede ca, sa zicem, uleiul de masline sau uleiul de samburi de migdale dulci. Uleiurile pentru uz cosmetic au indeobste pe eticheta o data de expirare in functie de estimarea distribuitorului + informatiile pe care le are de la furnizorul sau. Eu am cateva uleiuri care ar fi trecute de data de expirare dar, pentru ca au stat la frigider si au vitamina E, nu au rancezit.
 
O alta medota de a le prelungi in mod serios durata de viata ar fi sa le pastrezi la congelator. Daca vrei sa il folosesti, il scoti la temperatura camerei si astepti pana se lichefiaza complet. Stiu ca exista unele controverse referitoare la aceasta metoda, eu o folosesc pentru uleiurile extrem de sensibile, pentru ca , de exemplu, 30 sau 50 de ml ii consum in foarte mult timp si nu vreau sa risc nimic. Mai ales daca e vorba de un ulei care costa, sa zicem 10 EUR 5 ml :)

Asadar: uleiurile se pastreaza in loc intunecos, in spatiu racoros, in recipiente opace sau inchise la culoare, cu eventual adaos de vitamina E (antioxidant). Vitamina E capsule din comert ar fi OK, dar mai bine ar fi sa folositi un mix dedicat (e greu sa "storci" acele gelule fara sa te ungi pe maini de vitamina E). 

De unde puteti cumpara vitamina E pe post de antioxidant ? Iata aici.

6 comentarii:

  1. Pe perioada cat am folosit uleiuri si eu le-am pastrat in frigider in sticlele in care au venit si am vazut ca s-au patrat bine. Mixul de uleiuri in cantitate mica il pastram totusi la temperatura camerei. Ma gandesc ca putem sa folosim vitamina e si pentru un asfel de amestec, nu?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, Gabriela!

      Cu siguranta da. Daca acel mix nu are deja vitamina E, poti sa adaugi cateva picaturi, desigur! :)

      Ștergere
  2. Draga mea Simona,
    Sa mentionezi si ca jojoba si avocado nu se pastreaza la frigider. Jojoba pentru ca nu este nevoie si avocado pentru ca i se modifica proprietatile.

    RăspundețiȘtergere
  3. Este necesara adaugarea de Vitamina E chiar daca uleiul nu este inclus intr-un amestec?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, Zina!

      As spune ca da. Exista uleiuri mai sensibile sau mai putin sensibile la oxidare. Daca sunt amestecate, atunc iduratade viata a mixului ar fi cam durata de viata a uleiului cel mai sensibil din acest amestec.

      Eu consider ca vitamina E nu strica niciodata, din contra, vei avea un ulei cu o durata de viata mai mare. Daca ai, sa zicem, 10 ml, putem spune ca, daca il folosesti in decurs de o luna, sunt sanse mici sa rancezeasca, chiar daca e sensibil. Numai ca nu stii cat a stat la producator si la furnizor pana a ajuns la tine si cat timp mai ai de fapt. Asa ca nu strica sa adaugi cateva picaturi :)

      Ștergere

Scrie ca şi cum ţi-ai scrie ţie, cu respect şi toleranţă. Îmi rezerv dreptul de a publica sau nu comentariul tău.